Pierwsze programy

Zacznijmy od napisania szkieletu programu od którego będziemy zawsze zaczynać :) Aby stworzyć nowy plik źródłowy, klikamy w ikonkę zaznaczoną poniżej :)

screen7

Szkielet będzie wyglądał tak jak poniżej :)

screen6

A teraz krótkie wyjaśnienie

  1. #include <> jest to polecenie dołączające bibliotekę do naszego programu, w przypadku powyżej jest to #include <iostream>
  2. Biblioteka iostream jest biblioteką która definiuje polecenia takie jak cin i cout. Co oznacza iostream? io to inaczej input/output (wejście/wyjście) a stream to strumień. Biblioteka odpowiada za strumienie danych które mogą płynąć z i do komputera.
  3. Biblioteka cstdio jest to biblioteka odpowiedzialna za działanie funkcji getchar(); i cin.ignore();
  4. Następnie piszemy using namespace std;. Co to oznacza? Oznacza to po prostu „używa przestrzeni nazw std”. Co to oznacza dla programu? Jest to bardzo istotna linia. Ponieważ gdyby jej nie było musielibyśmy przed każdą linią wyświetlającą dane na monitorze cout<<„”<<; pisać std::cout<<„”<<;. Pracochłonne, prawda? A dodatkowo kod staje się mniej przejrzysty, a uwierzcie mi przy 500 liniach kodu ciężko się będzie połapać :(
  5. Następnym niezbędnym punktem jest int main(){}. Dlaczego? Otóż w funkcji int main(){} będziemy pisać wszystkie polecenia, komendy i tym podobne. Na końcu funkcji  int main(){} piszemy cin.ignore();* getchar();** return 0;***.

*cin.ignore(); eliminuje to pewien nieprzyjemny skutek związany z wprowadzaniem danych do komputera, które po wprowadzeniu trzeba następnie zatwierdzić klawiszem ENTER. Dzięki tej funkcji klawisz zostanie po zatwierdzeniu „zapomniany”, a to pomoże wyeliminować ewentualne błędy :)

**getchar(); funkcja wymuszająca na użytkowniku naciśnięcie klawisza ENTER aby wyłączyć program po zakończeniu przez niego pracy :) do działania tej funkcji niezbędna jest już wspomniana przeze mnie biblioteka cstdio 

*** return 0; zamyka pracę programu, więc nie należy pisać po komendzie return 0; żadnych instrukcji gdyż takowe nie wykonają się :)

Jeśli chodzi o szkielet to tyle :) czas na jakiś pomniejszy program który będzie wykonywał jakieś instrukcje :)